Welcome! Anonymous

Afschaffen cadeaulijstje?

Muziek, film, humor, technische vragen, algemene mededelingen

Afschaffen cadeaulijstje?

Berichtdoor Coen » 21 feb 2013 15:31

Na Maarten heeft nu ook Frans aangegeven niet langer deel te nemen aan de cadeaulijstjes. Hoewel ik het jammer en redelijk egoistisch vind dat ze dat zo mededelen zonder het te overleggen, begrijp ik hun bezwaren. Verjaardagen worden steeds vaker overgeslagen, cadeau's kopen is vaak niet meer dan de duurtste dingen van het lijstje bij bol bestellen en dan is er nog de vraag wie er wenst mee te betalen. Daarna is het altijd maar afwachten wie het fatsoen heeft te betalen en wie niet.

Ik stel daarom voor dat we de lijstjes afschaffen en iedereen voor zichzelf maar moet bepalen of hij of zij de moeite neemt een cadeautje te kopen.
Coen

Re: Afschaffen cadeaulijstje?

Berichtdoor Phoenix » 21 feb 2013 16:13

Ik zal er eerlijk voor uitkomen: ik vind de cadeaulijst rielekst omdat je dan inderdaad maar een paar keer per jaar iets hoeft te kopen en je zeker weet dat je iets geeft wat de ander kan gebruiken. En ik weet niet hoe romantisch jullie het in het hoofd willen maken, maar het is toch ook niet meer dan dat om met een grotere groep een fatsoenlijk cadeau te kunnen geven en het iets makkelijker te maken dan vruuger toen het echt een ramp was om een cadeau te regelen, omdat niemand iets liet weten.

Cadeau's krijgen gaat er voor mij niet om hoeveel moeite degenen erin steken, ik vind het prima als iets van mijn lijstje via internet besteld wordt. Van mij hoef je niet door de regen naar de Mediamarkt te fietsen om te laten blijken dat je het waardeert dat je op m'n feestje mag komen. En dan heb ik liever een gaaf cadeau wat ik zelf te duur vind om te kopen, dan van een paar mensen een flutcadeau voor een paar euro en van de rest niks... En een cadeau geven vind ik ook niets meer dan een kleine tegemoetkoming aan het feit dat ik op diegene zijn kosten bier kom drinken en chips kom kanen.

Dat Maarten en Frans er anders over denken, vind ik geen reden om er dan allemaal maar mee te stoppen. Maar ik vind het ook onzin om het cadeau kopen via de lijst te verheffen tot iets meer dan een manier om samen wat fatsoenlijkers te kunnen geven dan een flesje wijn o.i.d.
Phoenix

Berichtdoor Coen » 21 feb 2013 16:31

Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens allemaal. :)
Maar ik zal ook eerlijk toegeven dat ik nu op elke verjaardag waar ik Frans en/of Maarten zie, me weer afvraag of ze wel een eigen cadeautje hebben geregeld. Want zo'n paapsnaak ben ik dan ook wel weer. ;-)
Coen

Berichtdoor Kim » 21 feb 2013 16:54

Ik vind het goed dat je de discussie aanzwengelt Coen! En ik ben het roerend eens met Bart!
Kim

Berichtdoor Schommelbeest » 21 feb 2013 18:43

Sorry coen, volgens mij heb ik het al best vaak gezegd dat ik er zo over denk, maar vond ik het nog raarder er bij een ander mee op te houden. Ga er maar vanuit dat ik bij elk feest niks mee heb genomen coen, dan kan het je alleen maar meevallen :).
En bart, uiteraard ben ik het totaal niet met je eens: dat van die tegemoetkoming vind ik echt het slechtste en meest materialistische argument wat je kunt bedenken, in mijn ogen het ultieme voor-wat-hoort-wat scenario en precies waar vriendschap niet om draait.
Schommelbeest

Berichtdoor Phoenix » 21 feb 2013 19:27

Precies mijn punt... door het geven van een cadeau af te meten aan vriendschap is way too overrated en dus juist niet wat ik zeg. Het geven van een verjaardagscadeau op een feestje staat voor mij gelijk aan het geven van een flesje wijn als ik voor een etentje word uitgenodigd (maar dat kan natuurlijk ook een slechte en materialistische geste zijn). Niet meer dan een sociale conventie waar ik me aan wens te houden, wat jij daarmee doet is vanzelfsprekend helemaal aan jouzelf...
Phoenix

Berichtdoor koenanto » 21 feb 2013 20:17

Ah klote dat deze discussie net aangezwengeld wordt voor mijn verjaardag... :p
koenanto

Berichtdoor Maarten » 22 feb 2013 11:42

Coen schreef:Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens allemaal. :)
Maar ik zal ook eerlijk toegeven dat ik nu op elke verjaardag waar ik Frans en/of Maarten zie, me weer afvraag of ze wel een eigen cadeautje hebben geregeld. Want zo'n paapsnaak ben ik dan ook wel weer. ;-)

Ik neem aan dat de knipoog er staat omdat dit een grap is?
Maarten

Berichtdoor Coen » 22 feb 2013 13:22

Nou, ik ken mijn tekortkomingen. Ik weet dat het nergens op slaat, en ik vind het lastig mijn gevoelens onder woorden te brengen, maar ik vind het toch een beetje overkomen alsof het je niet interesseert als je met lege handen op een verjaardag aan komt zetten. Zeker omdat het bij jou, Maarten, ook gepaard gaat met het ├╝berhaupt niet laten weten of je aanwezig gaat zijn, iets wat je tot voor kort de Hesselsens juist verweet. En ik weet het, dat is een andere discussie die er los van staat, maar als ik dan nu Frans ook zie afhaken, koppel ik de twee toch in mijn hoofd. Niet eerlijk tegenover Frans natuurlijk, maar ja, ik ben niet altijd even rationeel en dat weten jullie ook wel.

Zo, ziel bloot, schiet me maar af.
Coen

Berichtdoor koenanto » 22 feb 2013 14:25

Coen, mooie kijk in je ziel met al haar tekortkomingen maar ik wil de discussie toch weer even terugbrengen naar het rationele.

We verdienen allemaal voldoende geld en hoeven voor onze materialistische wensen niet te wachten tot sinterklaas of verjaardag om deze te verwezenlijken. Kortom we kopen datgene wat we noodzakelijk vinden op het moment dat het nodig is. Als je dan eindelijk jarig bent weet je niet meer wat je moet vragen. Ik ben verzadigd. En velen in onze groep met mij, gelet op de steeds korter wordende verlanglijstjes.
Tel daar bij op de afnemende interesse om te cadeaus voor elkaar te kopen en de noodzaak om een cadeautje te geven valt een beetje weg. Eigenlijk is het rondpompen van geld want het bedrag dat je per jaar investeert in andere verjaardagen krijg je op je eigen verjaardag weer terug. Ik zie het dus helemaal niet als een bedankje voor de geboden versnaperingen maar een verzekering voor je eigen cadeau.

Een misschien nog pijnlijker constatering, maar daardoor niet minder waar, is dat we elkaar minder zien, minder interesse tonen en sommigen van ons meer met andere vrienden (via partner) optrekken dat met onze Baaah-vriendengroep. Ook hebben we niet meer zoveel vrije tijd als in onze studententijd en daarom moet je zorgvuldig met je vrije tijd omgaan. Mensen slaan verjaardagen over en kiezen de verjaardagen uit van mensen met wie je meer binding hebt. Ik doe dat zelf ook en vind het helemaal niet raar als anderen dat mij bij ook doen. Ik spreek Willem, Laurens, Rene of Ellen nou eenmaal minder dan Maarten of Paul P. Als ik wil kan ik dat contact opschroeven maar dat doe ik niet en blijkbaar hebben zij daar ook geen behoefte aan.

Samenvattend: We weten niet meer wat we moeten vragen of geven voor een verjaardag en hebben er eigenlijk ook geen zin in om het te regelen. Een cadeautje is niet nodig om waardering uit te spreken voor iemands gastvrijheid. Niet iedereen heeft nog evenveel contact met elkaar en komt bij elkaar over de vloer en voelt dus de noodzaak om op een verjaardag te komen.

Conclusie: Ik ben ook voorstander voor afschaffen van cadeautjes met ingang van 2 april ;)
koenanto

Berichtdoor Schommelbeest » 22 feb 2013 15:02

Coen, ik zal eerlijk zeggen dat het me niet zoveel interesseert als ik met lege handen op een verjaardag kom. Maar het interesseert me ook niet als iemand met lege handen op mijn feest komt. Wat me wel interesseert is dat diegene de tijd en moeite heeft genomen om op mijn feestje te komen, want dat vind ik erg leuk (en ik hoop ook dat die ander dat ook waardeert als ik dat bij hem of haar doe). Maar dat komt misschien omdat in mijn omgeving en eigen leven op het moment meer schaarste heerst op gebied van tijd en moeite dan op gebied van cadeaus/geld. Dat is voor mij als economisch geschoold persoon dus ook waardevoller. Als die ander (of ik) dan nog de extra moeite heeft gedaan om de extra moeite te doen iets te halen wat ik (of de ander) toevallig leuk zou vinden (wat al enige interesse in elkaar vooronderstelt): heel leuk, maar dan gaat het me niet om het cadeau op zich maar om de tijd/moeite die de ander ervoor over heeft om het te bedenken/halen.
Schommelbeest

Berichtdoor paul » 22 feb 2013 15:12

toen ik het gisteren met coen over de verjaardag van frans had, kwam ook dit ter sprake en werd me verzocht nog eens op baaah te kijken en me in de discussie te mengen.

ik zie nu dat dat totaal overbodig is, want koen heeft het al mooi voor me verwoord. ik ben het dus wel met hem en frans eens. degenen die de moeite al nemen om op mijn feestje te komen (of gewoon eens langs te komen) mogen dat altijd met lege handen doen.

maakt het me verder niet uit of de ingangsdatum vandaag is, of 2 april. :)
paul

Berichtdoor Maarten » 22 feb 2013 16:40

Coen schreef:maar ik vind het toch een beetje overkomen alsof het je niet interesseert als je met lege handen op een verjaardag aan komt zetten.

Zou je me willen uitleggen waarom je dit verband legt?? Ik snap werkelijk waar niet waar dit vandaan komt.
Maarten

Berichtdoor Coen » 22 feb 2013 17:09

Dat is een verschil van inzicht, denk ik. Ik vind dat gewoon een passende geste bij een uitnodiging, zeker bij een verjaardag. Zit verder niet zoveel achter. Ik vind het ook echt flauwekul dat iedereen het hier over materialisme heeft, want dat heeft er niets mee te maken.
Coen

Berichtdoor Maarten » 22 feb 2013 17:39

Maarten schreef:Heren, jullie mogen mij van de lijst af halen. Hoewel ik het een mooi initiatief vind regel ik vanaf nu liever zelf een cadeau.

Coen ik snap nog steeds niet waarom je er van uit gaat dat ik zonder cadeau naar een verjaardag zou gaan? Welk incident heeft je van deze opvatting overtuigd?
Maarten

Berichtdoor Coen » 22 feb 2013 17:52

Dat zeg ik toch nergens? Ik zeg alleen dat ik me dat dan afvraag en ik geef zelfs aan dat dat een character flaw van mij is. Het is inderdaad nogal van een niveautje 'als ik niet op jouw kinderfeestje mag, nodig ik jou ook niet uit voor de mijne'. En dat slaat ook nergens op. Dat weet ik allemaal wel. Maar ik kan het ook niet helpen dat ik zo in elkaar steek.
Coen

Berichtdoor Maarten » 22 feb 2013 19:04

Dan snap ik niet wat je bedoelt. Waarom zou je je dan afvragen of ik zelf iets geregeld heb als je me op een feestje ziet??
Maarten

Berichtdoor Schommelbeest » 22 feb 2013 20:17

Je bent wel een onbetrouwbaar sujet, dat heeft coen dan wel weer goed gezien.
Schommelbeest

Berichtdoor Coen » 22 feb 2013 20:40

Maar wat wil je snappen dan? Ik heb toch meermaals aangegeven dat het niet rationeel is? Ik verdenk niemand, beschuldig niemand, neem niemand iets kwalijk want er is niemand iets kwalijk te nemen. Frans' opmerking is ook misplaatst. Ik zeg alleen dat er iets in mij zich dat telkens afvraagt. Nou ja, die enkele keer dat we nog allebei op een verjaardag zijn.
Coen

Berichtdoor biebs » 23 feb 2013 22:06

nou ik ben het volledig eens met Koen. Ik zie het ook een beetje als het rondpompen van geld. Ik ben zelf ook niet zo van de cadeau's meebrengen als ik ergens uitgenodigd wordt om te eten. Ik hoop daarentegen wel dat jullie de 'schade' over enkele weken bij mij in komen halen en dat ik eens voor jullie kan gaan koken ;)
biebs

Berichtdoor Grandmaster Chung » 24 feb 2013 13:06

Zelf vind ik het erg gepast om met een presentje aan te komen als iemand zijn verjaardag viert en Ik ben ook altijd blij als ik iets krijg. Heb alleen een broertje dood aan het halen van cadeaus, dus daarom vind ik die cadeaulijst zo verdraaid handig. I'm just sayin'..
Grandmaster Chung

Berichtdoor Paulie Sinco » 24 feb 2013 18:52

Ik vind cadeautjes geven aan leuke mensen leuk, en cadeautjes krijgen ook leuk (ik vind het dan ook absoluut geen 'rondpompen van geld'). Maar als ik ze niet ga krijgen vind ik het ook best, wat dat betreft sluit ik me aan bij Frans e.a.: Het feit dat mensen de tijd nemen om te komen als ik ze uitgenodigd heb vind ik het belangrijkste!

Ik vind/vond de cadeautjeslijst een prima initiatief, maar in afgezwakte vorm (minder mensen die meedoen) heeft het naar mijn mening geen zin om ermee door te gaan.
Paulie Sinco

Berichtdoor Phoenix » 25 feb 2013 09:19

Dan is dus de vraag: wie willen er net als Frans en Maarten uit de lijst stappen?
Phoenix

Berichtdoor Wicke » 25 feb 2013 16:00

Ik, maar ik was eigenlijk quasi in de veronderstelling dat ik al ooit "geschrapt" was...
Wicke

Berichtdoor Coen » 10 maart 2013 10:01

Afschaffen dus maar? Ik heb het idee dat alleen Bart, Chung en ik nog voorstander zijn en de rest er liever mee stopt. En hoewel ik Bart en Chung hele aardige mensen vind, is het cirkeltje wat klein er dan mee door te gaan.
Coen

Berichtdoor Laurens » 10 maart 2013 11:43

Ik wil ook nog graag meedoen hoor. Maar ik ben zo'n lamme Harrie die altijd leest en bijna nooit post.
Laurens
Beheerder

Keer terug naar Algemeen